Fizjoterapia

 

 

Metody pracy

 

 

 

 

 

 

 

 


„Ruch może zastąpić wiele leków, żaden nie zastąpi ruchu” Wiktor Dega

Zajęcia z zakresu rehabilitacji dzięki zastosowaniu różnorodnych technik fizjoterapeutycznych mają na celu stworzenie wszechstronnego i harmonijnego potencjału w rozwoju psychomotorycznym dziecka. Działając na wielu płaszczyznach, poprzez uruchomienie i właściwe wykorzystanie naturalnych zdolności przemian funkcjonalnych niedojrzałego mózgu, staramy się dokonać istotnych zmian w rozwoju i uzyskać pomyślne wyniki.

Fizjoterapia i rehabilitacja dzieci

punktor

·         fizjoterapia niemowląt i małych dzieci z wykorzystaniem wiodących metod neurofizjologicznych,

punktor

·         kompleksowe postępowanie w usprawnianiu dzieci z zaburzeniami posturalno-motorycznymi i sensorycznymi,

punktor

·         indywidualne zajęcia poprawiające postawę i sposób lokomocji,

punktor

·         rozwijanie funkcji ruchowych,

punktor

·         korygowanie wrodzonych i nabytych wad postawy,

punktor

          kształtowanie prawidłowego mechanizmu odruchu postawy.

·     Pomagamy dzieciom, które:

punktor

·         zostały urodzone przedwcześnie,

punktor

·         urodziły się z wadami genetycznymi i neurologicznymi,

punktor

·        mają zaburzenia propriocepcji, kinestezji oraz równowagi (problem z orientacją ułożenia własnego ciała, koordynacją napięcia mięśni, co prowadzi do zaburzeń planowania i prowadzenia ruchem),

punktor

·         mają zdiagnozowane nieprawidłowe napięcie mięśni,

punktor

·      wykazują zaburzenia funkcjonowania układu pozapiramidowego, które powodują obniżoną sprawność pojedynczych aktów ruchu, np. chwytu (niezręczność manualna),

punktor

·        wykazują zaburzenia funkcjonowania układu pozapiramidowego, które powodują globalne zaburzenia melodii kinetycznej ruchów (niezręczność ruchowa ogólna),

punktor

·        mają wrodzone bądź nabyte wady postawy (klatka piersiowa kurza, klatka piersiowa lejkowata, plecy okrągłe, plecy wklęsłe, plecy wklęsło-okrągłe, plecy płaskie, boczne skrzywienia kręgosłupa-skoliozy,  odstawienie łopatek, asymetria barków, asymetria żeber i klatki piersiowej,  wady statyczne kończyn dolnych: kolana koślawe, kolana szpotawe, stopa płaska, stopa płasko-koślawa, stopa wydrążona),

punktor

·    doznały urazu aparatu ruchu.

Kinezyterapia – terapia neurorozwojowa

Usprawnianie ruchowe odbywa się w wymiarze 45 min – 1h. Jest to praca indywidualna: terapeuta – dziecko, opiekun jako obserwator. Bazujemy na neurofizjologicznych metodach rehabilitacji: PNF, NDT-Bobath, PIR (poizometryczna relaksacja mięśni).

Wszystkie ćwiczenia dobierane są indywidualnie do potrzeb dziecka w zależności od jego stanu zdrowia.  W szeroko pojętej kinezyterapii stosujemy również zestawy ćwiczeń na: stymulację równowagi i koordynacji ruchowej, stymulację wielozmysłową, ćwiczenia korekcyjne, stretching.

punktor

·         Stymulacja równowagi i koordynacji ruchowej

Ćwiczenia z zastosowaniem platform balansowych, piłek rehabilitacyjnych, trenerów równowagi, trampolin, itp. pozwalają na ukierunkowane działanie mające na celu przywrócenie zaburzonych funkcji układu nerwowo-mięśniowego. Doskonale stymulują równowagę, zwiększają ruchomość stawów, umożliwiają przenoszenie ciężaru ciała, uzyskanie stabilizacji miednicy oraz uaktywnienie słabszej połowy ciała.

punktor

·          Stymulacja wielozmysłowa

Stymulacja wielozmysłowa to łączenie, selekcja, przekazywanie bodźców zmysłowych wpływających do ośrodkowego układu nerwowego przez: wzrok, dotyk, równowagę, słuch, czucie głębokie. Stymulowanie zmysłów, odbywa się dzięki zastosowaniu odpowiedniego, specjalistycznego sprzętu: hamaki, huśtawki, ruchome platformy, wałki itp. Wzmacnia to procesy przebiegające w centralnym układzie nerwowym, leżące u podstaw kształtowania umiejętności motorycznych.

punktor

·          Ćwiczenia korekcyjne

Celem ćwiczeń korekcyjnych jest nauczenie i utrwalenie nawyku prawidłowej postawy ciała. Pozwalają one uniknąć wystąpienia groźnych dla zdrowia i życia późnych powikłań. Zestaw ćwiczeń dobieramy indywidualnie do potrzeb każdego pacjenta, zależnie od wady w oparciu o diagnozę lekarza specjalisty. W procesie korygowania wad postawy najważniejsza jest systematyka,  jakość wykonywanych ćwiczeń oraz normalizacja napięcia odpowiednich grup mięśni posturalnych.

punktor

·           Stretching

Odpowiednio dobrany zestaw ćwiczeń, mających na celu rozciągnięcie i uelastycznienie mięśni oraz poprawienie ukrwienia układu motorycznego oraz spowodowanie jego rozruszania. Polega na naprzemiennym łączeniu ćwiczeń dynamicznych i statycznych. Stretching zwiększa ruchomość i zakres stawów oraz wpływa na koordynację ruchową. Stosowany u dzieci starszych. Zwykle łączony z ćwiczeniami korekcyjnymi.

Zajęcia rozpoczynają się odpowiednim przygotowaniem dziecka do ruchu w zależności od jego potrzeb, np. masażem, który jest najczęściej stosowaną metodą fizjoterapii. Jego zadaniem jest przede wszystkim pobudzenie tkanek i narządów do prawidłowego funkcjonowania. Działa on także odprężająco, relaksująco, a także przeciwbólowo. Masaż leczniczy działa regenerująco na cały organizm człowieka. Pozwala na redukuję zaburzeń organizmu, także natury psychicznej. Masaże doskonale wpływają na schorzenia wewnętrzne, jak i zewnętrzne. Wzmacniają układ krążenia, układ pokarmowo–wydalniczy oraz oddechowy.

W przypadku zajęć korekcji wad postawy o kwalifikacji decyduje skierowanie lekarza ortopedy.

 

 

 

Strona główna   O nas   Oferta   Aktualności   Wczesne wspomaganie   Nasze przedszkole   Cennik   Kontakt