
|
Trudności z nauką czytania i
pisania często spowodowane są zaburzeniami cech narządu wzroku.
Bywają utożsamiane z dysleksją rozwojową, ponieważ objawy są
zbliżone. Nieprawidłowości w obrębie cech narządu wzroku mogą
powodować u dziecka:
 |
słabą precyzję w ruchach
rąk, |
 |
niechęć do układanek,
rysowania , wycinania, |
 |
zaburzenia grafomotoryczne |
 |
problemy w opanowaniu
techniki czytania. |
W wielu przypadkach zaburzenia te
współwystępują z dysfunkcjami w obrębie analizatora wzrokowego.
Zaburzenia cech narządu wzroku negatywnie wpływają na rozwój i
kształtowanie się percepcji wzrokowej a także na uwagą i pamięć
wzrokową.
Badaniami funkcji wzrokowych
powinny być objęte przede wszystkim dzieci:
 |
od piątego roku życia, |
 |
z zagrożonych i patologicznych
ciąż, |
 |
przedwcześnie urodzonych, |
 |
z obniżonym napięciem mięśniowym, |
 |
opóźnionym rozwojem ruchowym, |
 |
rodziców z wadami wzroku i
chorobami narządu wzroku, |
 |
ryzyka dyslekcji. |
Charakterystyczne objawy zaburzeń w
obrębie cech narządu wzroku:
 |
opóźnienie w rozwoju ruchowym, |
 |
niski poziom koncentracji
wzrokowej, |
 |
niechęć do czytania, |
 |
wolne tempo przepisywania z
tablicy, |
 |
błędy popełniane przy
przepisywaniu (zwłaszcza pomijanie liter i drobnych
elementów graficznych), |
 |
problemy w czytaniu drobnego
druku, |
 |
bóle głowy, pieczenie oczu,
częste mruganie, mrużenie oczu, |
 |
czytanie tekstu z bardzo bliskiej
lub bardzo dalekiej odległości od oczu, |
 |
niski poziom grafomotoryczny pisma
(pismo nie mieści się w liniach, pisanie pod różnym
kątem), |
 |
gorsza ostrość widzenia do dali
po dłuższym okresie pracy z bliska, |
 |
litery widziane są z różnym
kontrastem, |
 |
przechylanie głowy lub ciała w
jedną stronę, |
 |
przekręcanie zeszytu w różne
strony, |
 |
wodzenie palcem wzdłuż tekstu, |
 |
problemy w różnicowaniu kolorów, |
 |
niechęć do czytania w czasie jazdy
samochodem lub pociągiem, |
 |
zła tolerancja jaskrawego światła
i zmian natężenia oświetlenia, |
 |
skrócony czas koncentracji
wzrokowej, |
 |
niska efektywność pracy z bliska, |
 |
zaburzenia równowagi i orientacji
przestrzennej, |
 |
patrzenie pod nogi szczególnie
podczas schodzenia po schodach, |
 |
unikanie gier i zbaw ruchowych,
zwłaszcza z piłką. |
U uczniów z
dysleksją rozwojową oraz zaburzeniami funkcji wzrokowych terapia
powinna poprzedzać zajęcia korekcyjno-kompensacyjne. Natomiast w
przypadku, kiedy podstawowym problemem trudności w czytaniu i
pisaniu są dysfunkcje wzrokowe, korekcja tych nieprawidłowości
zwykle eliminuje problemy w czytaniu.
Diagnoza opiera się na przesiewowym
badaniu:
 |
ostrości wzroku do bliży i
dali |
 |
ruchomości mięśni gałek
ocznych |
 |
badaniu konwergencji i
akomodacji |
 |
badanie widzenia obuocznego,
stereoskopowego |
 |
cover test - badanie
obecności zeza ukrytego |
 |
test różnicowania barw
|
 |
test odblasków świetlnych (Hirschberga)
|
 |
umiejętność separacji ruchów
oczu od ruchów głowy. |
|
|