Diagnozy rozwojowe dziecka
Metody pracy » Diagnozy rozwojowe dziecka
Karty Oceny Gotowości Szkolnej – KOGS to test do indywidualnej i grupowej diagnozy dzieci w zakresie przygotowania do podjęcia obowiązków szkolnych. Narzędzie jest wystandaryzowane i posiada normy rozwojowe. Celem badania jest określenie stopnia przygotowania poszczególnych dzieci do podjęcia nauki szkolnej, określenie poziomu ich umiejętności w kolejnych obszarach badania, wychwycenie dzieci z problemami i w konsekwencji skierowanie ich na specjalistyczne badania do poradni psychologiczno-pedagogicznej oraz opracowanie dla nich indywidualnych programów wspomagania rozwoju. Diagnoza testem KOGS może również pomóc w poznaniu poziomu przygotowania dzieci do podjęcia nauki w szkole.
Diagnoza testem KOGS (zarówno indywidualna, jak i grupowa) podzielona jest na dwie części: jesienną i wiosenną.
W każdej części zamieszczone są zadania umożliwiające ocenę dzieci w następujących obszarach:
- Samoobsługa
- Motoryka duża
- Emocjonalny
- Społeczny
- Percepcja słuchowa
- Percepcja wzrokowa
- Grafomotoryka
- Umiejętności matematyczne
- Myślenie pojęciowe
- Pamięć wzrokowa i słuchowa
- Wiedza środowiskowa
- Orientacja w czasie i przestrzeni
- Komunikowanie się i mowa
Karty Oceny Rozwoju Psychoruchowego - KORP to test przeznaczony do oceny rozwoju dziecka. Pozwala na ustalenie czy diagnozowane dziecko rozwija się harmonijnie oraz zgodnie z oczekiwaniami rozwojowymi określonymi w ramach każdego przedziału wiekowego.
Badanie testem umożliwia diagnozę dzieci w 13 grupach wiekowych (od urodzenia do 9.11 lat) w następujących sferach:
Karty Oceny Logopedycznej Dziecka - KOLD to test służący do oceny najważniejszych obszarów mowy dziecka w wieku od 1 miesiąca życia do ukończenia 9 roku życia. Test uzyskał pozytywną rekomendację Polskiego Związku Logopedów.
Konstrukcja testu KOLD umożliwia szybką i sprawną ocenę umiejętności dzieci w poszczególnych grupach wiekowych, a ustalenie norm rozwojowych pozwala na zorientowanie się, czy badane dziecko rozwija się w poszczególnych obszarach badania logopedycznego prawidłowo, czy wykazuje nieprawidłowości.
Badanie testem umożliwia diagnozę dzieci w 12 grupach wiekowych w następujących obszarach:
- Rozumienie mowy
- Nadawanie mowy
- Reakcje słuchowe
- Narządy mowy
- Artykulacja i sprawność narządów artykulacyjnych (od 2 roku życia)
- Umiejętności pragmatyczno-społeczne (od 3 roku życia)